Zima je pro auta a jeho součásti často náročnější než jiná období
Kontrola auta než na jaře vyrazíte
Zima dává autu pořádně zabrat – mráz, sníh, sůl na silnicích a vlhkost mohou negativně ovlivnit různé součásti vozidla. S příchodem jara je proto důležité provést kontrolu, která odhalí možné opotřebení a předejde možným problémům na silnici.
Kontrola podvozku, brzd, pneumatik a kapalin pomáhá zajistit jak bezpečnost, tak delší životnost vozu. Navíc taková údržba může pomoci předejít drahým opravám a zlepšit výkon vozu.
Ať už se chystáte na delší jarní výlet, nebo jen na běžné cesty do práce, důkladná kontrola vozu je investicí do vašeho klidu i bezpečí. Co všechno zkontrolovat? A proč se to vyplatí řešit i vzhledem k pojištěním vozidla, která máte? Fox vám poradí!


Srovnávač pojištění vozidel
Nechte si zdarma srovnat ty nejlepší nabídky
povinného ručení od 8 českých pojišťoven.
A samozřejmě rovněž i havarijního pojištění.
V případě spokojenosti vám je i sjednáme.
Informace na této stránce jsou aktuální k 31. 3. 2025.
Zima vozidlům většinou nesvědčí, a tak si zaslouží prohlédnout
Kontrola auta – na co kouknout po zimě primárně?
Pneumatiky
Přezutí zimních pneumatik na letní se doporučuje, jakmile teploty stabilně přesáhnou 7 °C, což bývá obvykle
v průběhu března nebo dubna. Při vyšších teplotách mají zimní pneumatiky horší přilnavost, delší brzdnou dráhu a rychleji se opotřebovávají. Při kontrole pneumatik před jarní sezonou se zaměřte na hloubku dezénu, poškození, tlak v pneumatikách a zda jsou rovnoměrně sjeté.
Brzdy
Zimní podmínky dávají brzdovému systému pořádně zabrat – vlhkost, sůl a nečistoty mohou způsobit korozi kotoučů i destiček. Navíc střídání teplot a časté používání brzd v kluzkém terénu může vést k jejich nerovnoměrnému opotřebení. Po zimě je proto dobré zkontrolovat tloušťku brzdových destiček, stav kotoučů a hladinu brzdové kapaliny, aby byl systém plně funkční a bezpečný.
Tlumiče
Přes zimu dostávají tlumiče zabrat hlavně kvůli výmolům, kterých je po mrazech na silnicích až až. Opotřebované tlumiče snižují stabilitu vozu, prodlužují brzdnou dráhu a mohou vést k nerovnoměrnému sjíždění pneumatik. Při kontrole se zaměřte na známky úniku oleje a otestujte, zda auto při zhoupnutí neodpruží vícekrát, než by mělo.
Akumulátor
Nízké teploty v zimě akumulátor značně oslabují a pokud už byl před sezónou na hraně životnosti, na jaře pak může snadno odejít. Prodloužení startování či slabší výkon elektroniky signalizují možné problémy. Doporučuje se změřit napětí baterie a dobíjecí soustavy, případně očistit kontakty od oxidace, která mohla způsobit vlhkost.
Klimatizace
Přestože klimatizaci přes zimu většinou spíš nepoužíváme, právě to může vést k jejím problémům – hadičky
a těsnění mohou vysychat a dochází k úniku chladiva. Navíc se ve vlhkém prostředí snadno množí plísně
a bakterie, které způsobují nepříjemný zápach a mohou mít negativní vliv na zdraví. Po zimě je tak vhodné systém vydezinfikovat, zkontrolovat těsnost a případně doplnit chladivo.
Podvozek
Sůl ze silnice a vlhkost jsou hlavními nepřáteli podvozku, kde mohou způsobit korozi kovových částí, výfuku nebo uchycení náprav. Jarní kontrola by měla zahrnovat vizuální prohlídku podvozku, odstranění zbytků soli a aplikaci ochranného nástřiku proti korozi. Důležité je i prověřit, zda nejsou uvolněné či poškozené části zavěšení kol.
Karoserie
Po zimě mohou být na karoserii viditelné drobné oděrky od kamínků a soli, které pokud se neřeší, mohou postupně vést ke vzniku koroze. Klíčová je i očista nejen běžných částí, ale i podběhů a prahů, kde se drží nečistoty nejdéle. Vhodné je též aplikovat vosk či keramickou ochranu laku, aby byl vůz lépe chráněn před dešti a nečistotami.
Provozní kapaliny
Během zimy dochází k větší zátěži nejen pro motorový olej. Chladicí kapalina by měla mít správnou koncentraci
a být bez nečistot. Brzdová kapalinu absorbuje vlhkost, což může snižovat její účinnost, a proto je dobré zkontrolovat její bod varu. A ostřikovačům často dochází zimní směs, kterou je potřeba vyměnit za letní variantu.
Není toho málo, ale na bezpečnosti vozidla a posádky záleží!
Kontrola auta – co ještě po zimě zkontrolovat?
Geometrii kol
Po zimě bývá na silnicích spousta výmolů, které mohou rozhodit sbíhavost a odklon kol. Nesprávná geometrie se často projevuje nerovnoměrným sjížděním kol, horší ovladatelností auta a zvýšenou spotřebou paliva. Pokud si všimnete, že vůz táhne ke straně nebo že volant není při přímé jízdě rovně, nechte geometrii přeměřit.
Těsnění dveří a oken
Mráz a sůl mohou narušit pryžová těsnění kolem dveří a oken, což vede k jejich praskání a netěsnostem. To může mít za následek vyšší hlučnost v interiéru, zhoršenou izolaci a případně i zatékání vody do vozu. Těsnění ale stačí jen ošetřit silikonovým olejem nebo speciálním přípravkem, aby si zachovalo potřebnou pružnost.
Stěrače a čelní sklo
Špína, led a časté používání ostřikovačů mohou poškodit gumičky stěračů, což vede k jejich nedostatečné funkci. Pokud stěrače dělají šmouhy nebo drhnou, je na čase je vyměnit. Zároveň je dobré prohlédnout čelní sklo, zda nemá prasklinky či odštípnuté části od kamínků, protože teplotní rozdíly mohly drobná poškození zvětšit.
Světla a osvětlení
Sůl a nečistoty můžou během zimy světla zanést, a snížit tak jejich účinnost. Zkontrolujte nejen hlavní světlomety, ale raději i mlhovky, blinkry a osvětlení značky. Pokud jsou plastové kryty světel zažloutlé nebo třeba matné, jejich přeleštění může výrazně zlepšit svítivost.
Výfukový systém
Vlhkost a sůl mohou urychlit korozi výfukového potrubí a tlumiče, což se může projevit zvýšenou hlučností motoru nebo poklesem výkonu. Pokud výfuk rezaví nebo se objeví netěsnosti, je lepší ho nechat prověřit, aby se předešlo dalšímu poškození.
Kabinový filtr
Pyl, prach a vlhkost mohou v zimě zanést kabinový filtr, což snižuje kvalitu vzduchu uvnitř auta a zhoršuje funkci ventilace i klimatizace. Pokud se vám mlží okna nebo cítíte nepříjemný zápach, výměna filtru může pomoci. Pravidelná kontrola těchto částí pomůže udržet auto v dobrém stavu a předejdete zbytečným nákladům na opravy.
Něco je lepší svěřit do rukou profesionálům, kteří vědí a mají nástroje
Servis auta – péče vozu v režii odborníků
Záleží samozřejmě na vašich zkušenostech, daném vozidle a rozsahu potřebné kontroly. Některé základní úkony zvládnete sami,
ale u klíčových částí se vyplatí návštěva servisu.
Co si můžete na vozidle zkontrolovat sami?
- Pneumatiky – Hloubku dezénu, opotřebení a tlak vzduchu
- Kapaliny – Stav oleje, brzdové, chladicí a ostřikovací kapaliny
- Stěrače a světla – Funkčnost a případné opotřebení.
- Baterie – Pokud máte měřič napětí, můžete si ji ověřit sami
- Karoserie a podvozek – Viditelné poškození či známky koroze.
- Klimatizace a filtr – Zápach či mlžení skel napoví, že je čas…

Co je pak většinou lepší svěřit autoservisu?
- Brzdy – Kontrola destiček, kotoučů a brzdové kapaliny.
- Tlumiče a podvozek – Kontrola úchytů, silentbloků a vůlí
- Geometrii kol – Rozhozená může způsobovat sjíždění pneu
- Klimatizaci – Dezinfekce a doplnění chladiva zajistí funkčnost
- Akumulátor – Test kapacity baterie může odhalit riziko selhání

Cena servisu auta po zimě – orientačně
Pokud se v autě nevyznáte, nebo jste si něčím nejistí, vyplatí se investovat do kompletní jarní prohlídky v servisu, která obvykle stojí od 500 do 1 500 Kč. Předejdete tak dražším opravám a problémům na silnici..
Co třeba se může stát, když se láme jaro a léto?
Autonehody: Aneb když kontrolu vozu podceníte
Pokud kontrolu auta opomenete či odložíte, riskujete, že se vám na cestě může přihodit nehoda. Časté viníky uvádíme níže. Blíže jsme se tématu věnovali již dříve na stránce Autonehody v zimě a na stránce Autonehody na jaře. A samozřejmě nejde jen o auta…
Proměnlivé počasí
Ostatní na silnici
Zvířata na silnici
Výmoly
Únava
Déšť
Mlha a horší viditelnost
Sníh a sněhové jazyky
Náledí a ledovka
Jak předcházet nehodám a jak se na ně chytře připravit?
Servis auta a pojistné události
Správná údržba auta může mít vliv i na pojištění – především na havarijní pojištění a plnění škod po nehodě. Pokud je auto ve špatném technickém stavu a dojde k nehodě, pojišťovna může krátit nebo dokonce odmítnout pojistné plnění. Jak se ve zkratce vyhnout problémům s pojištěním? Stačí mít na paměti základní principy, a to:
- Dodržovat doporučené kontroly a servisní intervaly
- Při nehodě mít doklad o technickém stavu (STK či záznam ze servisu)
- Používat sezónní pneumatiky s dostatečným vzorkem
- Hlásit závady včas a nečekat, až problém způsobí škodu
Havarijní pojištění a zanedbaná kontrola
Havarijní pojištění kryje škody na vašem vozidle při nehodě, živelných pohromách, vandalismu nebo krádeži. Pokud se však prokáže, že nehodu způsobil špatný technický stav vozu, pojišťovna může: plnění krátit nebo ho zcela odmítnout.
Například pokud řidič dostane smyk na mokré vozovce, nabourá a pojišťovna zjistí, že měl sjeté pneumatiky či špatně seřízenou geometrii, může mu plnění snížit či zamítnout.
Povinné ručení a zanedbaná kontrola
Povinné ručení hradí škody, které způsobíte jiným osobám nebo vozidlům. I když se poškozenému obvykle vyplatí plná částka, pojišťovna si může vzniklou škodu následně vymáhat po vás – tzv. regresní nárok. Stát se to může, pokud bylo auto technicky nezpůsobilé k provozu nebo pokud byla závada příčinou nehody.
Například pokud řidič způsobí nehodu, protože mu selžou brzdy, pojišťovna sice vyplatí poškozenému plnou částku, ale pokud se zjistí, že předmětné brzdy byly dlouhodobě opotřebované a zanedbané, může následně náhradu škody požadovat přímo od řidiče.
Porovnání cen povinného ručení i havarijka a připojištění na pár kliknutí
Pojišťovny, u kterých Fox ověřuje pojištění
Abyste nemuseli u každé pojišťovny zvlášť vepisovat tytéž informace, stačí je jednou uvést ve Foxově kalkulačce a ta vám hned nabídne srovnání.
Foxova kalkulačka vám pojištění porovná obratem
Srovnání pojištění vozidel
Na co se Foxe ptáte ohledně tohoto tématu?
Časté dotazy na servis auta po zimě

Kontrola vozidla je po zimě dost důležitá už jen pro to, že se vozovka solí a sůl tedy máte všude. Sůl tak může poškodit, nejen podvozek a karoserii vozidla, ale i brzdy. Zabrat během zimy také dostává baterie a stěrače se světly. Také neuškodí po zimě vyčištění klimatizace. Kontrola a případná zevrubnější údržba vozu zároveň pomůže prodloužit jeho životnost.
Cena se samozřejmě odvíjí od rozsahu poškození vozidla a následné opravy. Nicméně prohlídky vozidel po zimě se v servisu zpravidla dají pořídit od 500 po
1 500 Kč.
Přezutí zimních pneumatik na letní a naopak se řídí zákonem, takže od 1. 11. do
31. 1. byste měli mít na vozidle zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu
4 mm, po zbytek roku můžete mít na vozidle buď zimní pneumatiky na dojetí, nebo letní. Tady pozor na hloubku dezénu minimálně 1,6 mm. Samozřejmě zimní pneumatiky na dojetí se moc nedoporučují, protože mají úplně odlišné vlastnosti od těch letních.
Ano, technický stav vozidla může hodně ovlivnit pojistné plnění dané pojišťovny při případné nehodě. Ta totiž může v některých závažných případech pojistné plnění krátit, a dokonce ho i zcela odmítnout vyplatit. Nejčastější příčinou krácení je neplatná STK na vozidle nebo sjeté pneumatiky.
Vůbec nejčastější závadou, kvůli které pojišťovny uplatňují krácení pojistného plnění, jsou sjeté pneumatiky pod zákonnou mez, to znamená 1,6 mm u letních pneumatik a 4 mm u těch zimních. Dále to může být špatný typ pneumatik, to znamená, že nejsou dané pneumatiky na vozidle zapsány ve VTP vozidla (tedy ve Velkém technickém průkazu). Dále to mohou být případy, kdy nefungují správně brzdy, nebo osvětlení vozidla. Také pozor na platnost STK.
Pojišťovny většinou žádné doložení technického stavu vozidla po zimě nepožadují. Pokud máte platnou STK a vozidlo nevykazuje vady, žádný postih
v případě škodní události vám nehrozí. Pokud ale dojde k pojistné události
z důvody závažné vady na vašem vozidle, a to z důvodu špatné údržby, může pojišťovna pojistné plnění zkrátit, nebo ho dokonce odmítnout zcela vyplatit.
Nenašli jste odpověď na svou otázku?
Napište Foxovi
zprávu do chatu
Pošlete mu e-mail
info@mujFox.cz
Zatelefonujte mu
na linku 288 288 888
Nevíte si s pojištěním rady?
Něčemu nerozumíte, či vám není něco jasné? Váháte, jak na srovnání nebo sjednání? Fox je tu pro vás!
Stala se vám nehoda?
Hlavně zachovejte chladnou hlavu. Fox je tady a rád vám se vším poradí. I to, jak nehodu následně vyřešit.
Pokud na svůj vůz naložíte kola na cyklonosič, je důležité SPZ přemontovat právě na něj, aby nebyla zakrytá. A jakmile jej sundáte, zase zpět na vůz. ⚠️🚲🚗
Případně můžete u obecního úřadu zažádat o speciální značky na nosič kol, které se od standardní SPZ liší – první tři znaky jsou odděleny dvěma hvězdičkami. Počítejte však s tím, že výroba trvá zhruba dva týdny a zaplatíte poplatek 650 Kč. 😉🦊 ... Zobrazit víceZobrazit méně
0 CommentsComment on Facebook
Prasklé čelní sklo je jedním z vůbec nejčastějších problémů, se kterým se řidiči potýkají. Stačí i jen malinký kamínek, který se odrazí od kola jiného vozu a problém je na světě. 🪨💥
Navíc mnozí řidiči netuší, jak správně postupovat, aby jim pojišťovna škodu proplatila... Takže, smí se s prasklým čelním sklem vůbec jezdit? Jaké za prasklé přední sklo hrozí pokuta a jaké pojištění kryje prasklé sklo?
To a mnohé další se dozvíte v tomto novém článku od Foxe! 💡🦊 ... Zobrazit víceZobrazit méně
Prasklé čelní sklo. Jak takový problém řešit?
www.mujfox.cz
Prasklé čelní sklo je jedním z vůbec nejčastějších problémů. Smí se s ním jezdit? Hrozí za něj pokuta? Jaké pojištění ho kryje? Fox vám poradí! 🎯 Zjistit víc »0 CommentsComment on Facebook
Pokud můžete, prasklé sklo zdokumentujte a následně kontaktujte svou pojišťovnu a nahlaste škodu. ⚠️🚨
Po nahlášení vám operátorka sdělí servis, kde je možné sklo opravit a v servisu se domluvíte, zda je potřeba sklo opravit, nebo zda je nutná jeho výměna.
Nemáte pojištění skel ani havarijko? Pak se podívejte, na kolik by vás taková pojištění mohla vyjít ročně – možná totiž s Foxovou kalkulačkou zjistíte, že je to méně, než jste si dosud sami mysleli. 😍👍
➡️ www.mujfox.cz/ ... Zobrazit víceZobrazit méně
0 CommentsComment on Facebook