Kdy přezout pneu, a vyvarovat se tak nepřízni osudu a pokutám?
Přezutí pneumatik má svůj čas
S příchodem jara a podzimu přichází i pravidelná povinnost všech motoristů – přezutí pneumatik. Zimní a letní pneu mají totiž odlišné vlastnosti, které ovlivňují bezpečnost, spotřebu paliva i životnost dezénu. Takže kdy se do toho dát?
Přezutí na letní pneu? Jakmile teploty stabilně přesáhnou 7 °C, obvykle tedy u nás v Česku v březnu nebo dubnu.
Přezutí na zimní pneu? Nejpozději 1. listopadu, pokud to zákon vyžaduje (specifikace na stránce níže), nebo pokud teploty přes den již pravidelně klesají pod 7 °C, tedy v říjnu nebo listopadu.
Kdy je správný čas na přezutí? Co hrozí při jeho zanedbání? A jak se vyhnout problémům s pojišťovnou v případě nehody? V tomto článku vám Fox již připravil všechno důležité.


Srovnávač pojištění vozidel
Nechte si zdarma srovnat ty nejlepší nabídky
povinného ručení od 8 českých pojišťoven.
A samozřejmě rovněž i havarijního pojištění.
V případě spokojenosti vám je i sjednáme.
Informace na této stránce jsou aktuální k 31. 3. 2025.
Nejsou u vozidla pneumatiky jako pneumatiky
3 základní typy pneumatik
Mezi základní typy pneumatik u automobilů počítáme letní pneumatiky, zimní pneumatiky a celoroční pneumatiky. Jak se od sebe liší?
V čem která vyniká?

Letní pneumatiky
Letní pneu jsou navržené pro teploty nad 7 °C, poskytují lepší přilnavost na suché i mokré vozovce a snižují spotřebu paliva. V chladném počasí však tvrdnou a ztrácí účinnost.

Zmní pneumatiky
Zimní pneu díky měkčí směsi a hlubšímu dezénu zajišťují bezpečnější jízdu na sněhu, ledu i mokré silnici pod 7 °C. Ale v létě se rychleji opotřebovávají a prodlužují brzdnou dráhu!

Celoroční pneumatiky
Kompromis mezi letními a zimními pneu, vhodné spíše pro mírné klima a méně náročné řidiče. Nejsou ideální ani pro extrémní letní horka, ani pro silné zimní podmínky.

Pozor: V Česku platí povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu do
31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo pokud lze takové podmínky očekávat.
Kolik stojí přezutí pneumatik a co na to má vliv
Výměna pneumatik – co je dobré vědět?
Správné načasování a provedení výměny pneu není jen otázkou zákonné povinnosti, ale především bezpečnosti a životnosti pneumatik. Kromě dodržení správného termínu je důležité dbát na stav dezénu, správné uskladnění sezónních pneumatik
a kontrolu tlaku po přezutí. Vyřešit přezutí pneumatik můžete sami, nebo to nechat na servisu…
Cena přezutí pneu v autoservisu
Ne každý autoservis nabízí stejně kvalitní služby, proto je dobré zvážit několik faktorů:
- Reference a recenze – Podívejte se na hodnocení ostatních zákazníků, například na Google nebo Facebooku (tím oddělíte kvalitní zrno od ostatních nabídek)
- Cena vs. kvalita – Nejlevnější nabídka nemusí být vždy nejlepší, proto vždy určitě sledujte i poměr ceny a poskytovaných služeb (levné může vyjít draze!)
- Vybavení a zkušenosti – Moderní autoservis by měl mít své kvalitní vyvažovací a montážní stroje a zkušené mechaniky (není-li to z webu jasné, raději se ptejte)
- Možnost uskladnění pneumatik – Některé servisy nabízejí sezónní uskladnění, což vám ušetří místo i starosti, nemáte-li doma místo, či k bytu sklep nebo garáž…
- Dostupnost a objednání – V sezóně bývají termíny rychle plné, proto si rezervujte přezutí s předstihem, ať pak nejezdíte na nevyhovujících pneu
A kolik stojí přezutí? Ceny za přezutí pneu se liší podle regionu, typu vozidla a disků:
- Ocelové disky: 600–1 200 Kč za sadu
- Hliníkové disky: 800–1 800 Kč za sadu
- Runflat nebo větší rozměry: 1 500+ Kč za sadu
A některé servisy si účtují příplatek za vyvažování, ventily či eko likvidaci starých pneu.
Jak na výměnu pneumatik doma?
Pokud máte správné vybavení a zkušenosti, můžete si pneumatiky přezout sami. Je to levnější varianta, ale vyžaduje pečlivost a čas. Co budete potřebovat?
Předně zvedák (hever) a klíč na kola, momentový klíč pro správné dotažení šroubů, kompresor nebo hustilku na kontrolu tlaku a stojany či pevný podklad pro bezpečnou práci. Vše připraveno? Tak jak na to? ⤵


- Zaparkujte na rovném povrchu a zatáhněte ruční brzdu
- Povolte šrouby na kolech ještě před zvednutím auta
- Zvedněte vůz heverem a postupně kola vyměňujte
- Zkontrolujte stav brzd a nábojů, než nasadíte nové
- Přišroubujte nové kolo a dotáhněte šrouby rukou.
- Spusťte auto zpět na zem a dotáhněte šrouby
- Zkontrolujte tlak v pneu a upravte ho dle výrobce
- Po pár kilometrech jízdy šrouby znovu dotáhněte
Dobré vědět: Obecně platí, že přezouvání pneumatik na veřejné komunikaci není zakázáno, ale můžete se dostat do konfliktu s místními vyhláškami nebo pravidly konkrétního parkoviště. Ideálně proto přezouvejte svépomocí u sebe na pozemku či se předem ujistěte, že neporušujete nějaké zákonné podmínky apod.

Jak řešit uskladnění pneumatik?
Ideální pneumatiky, které nepoužíváte, nemáte je na svém vozidle, uskladňujte takto:
- Suché, chladné a tmavé místo – ideální je sklep, garáž nebo speciální skladovací prostory v servisech, které jsou k tomu uzpůsobené
- Mimo dosah slunce a chemikálií – UV záření a různé agresivní látky mohou poškodit pryž pneumatik, a tak jejich jízdní vlastnosti
- Bez kontaktu s oleji, rozpouštědly či benzínem – ty totiž mohou narušit strukturu pneumatiky a ohrozit bezpečnost jízdy
Před jejich uskladněním pneumatiky očištěte od nečistot a kamínků a zkontrolujte hloubku vzorku a případné poškození (zavčas zjistíte, zda budou na další sezónu použitelné). Dále u nich mírně upusťte tlak na discích (cca o 0,2 baru), aby se snížilo riziko deformace, a ideálně použijte obaly na pneu, pokud je budete skladovat déle.
Co hrozí, když přezutí pneumatik neřešíte?
Jízda v zimě na letních pneu | Jízda v létě na zimních pneu |
---|---|
Delší brzdná dráha – Letní pneu jsou tvrdší a při teplotách pod 7 °C ztrácejí přilnavost, na sněhu nebo ledu se může brzdná dráha násobně prodloužit Horší ovladatelnost – Letní pneu mají méně lamel, a tak na sněhu Větší riziko aquaplaningu – Letní dezén není navržen pro odvod rozbředlého sněhu a vody, což zvyšuje riziko smyku | Vyšší spotřeba paliva – Zimní pneu mají měkčí směs a větší valivý odpor, což celkově zvyšuje spotřebu o 5–10 % Rychlejší opotřebení – Měkká směs se v teplém počasí následně rychleji sjíždí, což vede ke kratší životnosti pneumatik Méně stabilní jízda – Zimní pneu mají vyšší počet lamel a hlubší vzorek, což znamená horší ovladatelnost a delší brzdnou dráhu na suchu |

Jaké hrozí pokuty za nepřezutí? Konkrétně můžete od policie při běžné kontrole dostat pokutu na místě a až 2 000 Kč. Pokud by vaše jízda bez přezutí ohrozila bezpečnost provozu, může se pokuta ve správním řízení vyšplhat až na 2 500 Kč. A policie vám dokonce může zakázat pokračovat v jízdě, pokud nejsou splněny podmínky pro zimní provoz na silnici. Takže na přezutí pneu nezapomeňte!
Péče o gumy auta či motorky se vám rozhodně vyplatí
Udržování pneumatik ve správném stavu
Pro bezpečnou jízdu a dlouhou životnost pneu je nutné věnovat jim pravidelnou péči. Nejenom správné přezutí, ale i každodenní údržba může výrazně ovlivnit výkon vozu a snížit rizika nehody. Jak je správně udržovat, aby byly v optimálním stavu co nejdéle?


Péče o pneumatiky zahrnuje pravidelnou kontrolu tlaku, dezénu a vizuální prohlídku. Udržujte vozidlo v optimálním zatížení, a pokud je to možné, rotujte pneumatiky pro rovnoměrné opotřebení. Správné skladování je také klíčové pro zachování jejich kvality.
Levné pneumatiky se vám můžou totiž dost prodražit…
Nejlevnější pneumatiky – na co si dávat pozor?
Nízká cena pneu může být logicky lákavá, ale ne vždy se vyplatí. Levnější modely často znamenají potenciálně horší přilnavost, delší brzdnou dráhu a rychlejší opotřebení. Na co si dát pozor při výběru pneumatik pro automobil, motocykl či jiné vaše vozidlo?
Kvalita směsi | Testy pneu | EU štítek | Stáří a původ | Nové pneu |
Co se stane, když přijde na nehodu a nebudete mít správné pneu?
Pneumatiky a pojistné události
Havárie bez zimních pneumatik v zimě
→ Pojišťovna vám může krátit plnění, nebo vám ho úplně zamítnout, pokud zjistí, že nevhodné pneumatiky přispěly k nehodě
Havárie se zimními pneumatikami v létě
→ Pojišťovny to obvykle neřeší, ale pokud zimní pneu přispějí k nehodě, může vám být kráceno plnění z havarijního pojištění
Odpovědnost za škodu (povinné ručení)
→ Pokud způsobíte nehodu kvůli nevhodným pneu, může pojišťovna vymáhat část náhrady škody zpět po vás (regresní nárok)
Specifika gum u motorek a co si u nich pohlídat
Jak je to s pneumatikami u motorek?
Samozřejmě pneumatiky motorek se v mnohém liší od těch, které se obouvají automobilům. Na co si tedy v jejich případě dát větší pozor a co u nich víc řešit?
✓ Přezouvat je potřeba pneumatiky u motorek podle opotřebení, stáří a stylu jízdy
✓ Typ pneumatik by měl odpovídat stylu jízdy (turistické vs. sportovní vs. enduro)
✓ Správný tlak a skladování prodlouží životnost vašich pneu a zlepší bezpečnost
✓ Přezouvání pneumatik je lepší nechat na servis, pokud k tomu nemáte potřebné vybavení

Porovnání cen povinného ručení i havarijka a připojištění na pár kliknutí
Pojišťovny, u kterých Fox ověřuje pojištění
Abyste nemuseli u každé pojišťovny zvlášť vepisovat tytéž informace, stačí je jednou uvést ve Foxově kalkulačce a ta vám hned nabídne srovnání.
Foxova kalkulačka vám pojištění porovná obratem
Srovnání pojištění vozidel
Na co se Foxe ptáte ohledně tohoto tématu?
Časté dotazy na přezutí pneumatik

Zimní a letní pneumatiky se liší několika faktory – nejvíce je to složení gumy, kdy zimní pneumatiky mají měkčí směs oproti letním, které jí mají tvrdší. Dále to je dezén, kdy zimní pneumatiky ho mají hlubší než ty letní, které mají méně drážek,
a tím i vyšší přilnavost. A v neposlední řadě je to odvod vody, kdy zimní pneumatiky jsou navrženy tak, aby lépe odváděly vodu a také rozbředlý sníh, ty letní odvádějí vodu také perfektně, nicméně na sněhu a ledu jsou neúčinné.
Ze zákona byste je měli mít na vozidle od 1 .11., ale opět i v říjnu již může padat sníh. Takže doporučujeme sledovat předpověď počasí, a pokud teploty klesnou pod
7 stupňů Celsia, klidně přezujte.
Ze zákona je můžete dát na vozidlo po 31. 3., ale pozor, i v této době ještě může padat sníh. Ideálně si tedy počkat na teploty, které by už neměly spadnout pod
7 stupňů Celsia.
Vždy záleží na typu vozidla (auto má 4 kola, motorka pouze 2), pak na velikosti kol, regionu a servisu kam pojedete. Takže přezutí kol na motocykl bude stát minimálně o polovinu méně než na automobil. Samozřejmě jinak bude stát přezutí malých kol 13″ a jinak kol 20″. Vždy si raději předem porovnejte ceny v pneuservisech ve vašem okolí. Však je zbytečné platit víc…
Tady hodně záleží na typu vozidla a jeho váhy. Obvykle se hodnoty tlaku pohybují od 2 barů až po vozidla SUV, která mohou mít klidně tlak až 3 bary. Přesný tlak pro vaše vozidlo ale vyčtete buď v manuálu vozidla, nebo bude vypsán nejčastěji na víčku palivové nádrže.
Celoroční pneumatiky jsou v České republice v zimě legální a mohou se používat, většinou jsou označeny symbolem M+S (Mud + Snow). Ovšem pozor na jiné okolní státy, například v Německu byste měli při kontrole obrovský problém. Výhodou je, že je nemusíte přezouvat, ale jejich jízdní vlastnosti nejsou tak dobré jako letní nebo zimní pneumatiky. Takže pokud nejezdíte na hory, ale spíše se pohybujete po městě a máte ve vašem regionu mírnější klimatické podmínky, vůbec se jich nebojte.
Nenašli jste odpověď na svou otázku?
Napište Foxovi
zprávu do chatu
Pošlete mu e-mail
info@mujFox.cz
Zatelefonujte mu
na linku 288 288 888
Nevíte si s pojištěním rady?
Něčemu nerozumíte, či vám není něco jasné? Váháte, jak na srovnání nebo sjednání? Fox je tu pro vás!
Stala se vám nehoda?
Hlavně zachovejte chladnou hlavu. Fox je tady a rád vám se vším poradí. I to, jak nehodu následně vyřešit.
Pokud na svůj vůz naložíte kola na cyklonosič, je důležité SPZ přemontovat právě na něj, aby nebyla zakrytá. A jakmile jej sundáte, zase zpět na vůz. ⚠️🚲🚗
Případně můžete u obecního úřadu zažádat o speciální značky na nosič kol, které se od standardní SPZ liší – první tři znaky jsou odděleny dvěma hvězdičkami. Počítejte však s tím, že výroba trvá zhruba dva týdny a zaplatíte poplatek 650 Kč. 😉🦊 ... Zobrazit víceZobrazit méně
0 CommentsComment on Facebook
Prasklé čelní sklo je jedním z vůbec nejčastějších problémů, se kterým se řidiči potýkají. Stačí i jen malinký kamínek, který se odrazí od kola jiného vozu a problém je na světě. 🪨💥
Navíc mnozí řidiči netuší, jak správně postupovat, aby jim pojišťovna škodu proplatila... Takže, smí se s prasklým čelním sklem vůbec jezdit? Jaké za prasklé přední sklo hrozí pokuta a jaké pojištění kryje prasklé sklo?
To a mnohé další se dozvíte v tomto novém článku od Foxe! 💡🦊 ... Zobrazit víceZobrazit méně
Prasklé čelní sklo. Jak takový problém řešit?
www.mujfox.cz
Prasklé čelní sklo je jedním z vůbec nejčastějších problémů. Smí se s ním jezdit? Hrozí za něj pokuta? Jaké pojištění ho kryje? Fox vám poradí! 🎯 Zjistit víc »0 CommentsComment on Facebook
Pokud můžete, prasklé sklo zdokumentujte a následně kontaktujte svou pojišťovnu a nahlaste škodu. ⚠️🚨
Po nahlášení vám operátorka sdělí servis, kde je možné sklo opravit a v servisu se domluvíte, zda je potřeba sklo opravit, nebo zda je nutná jeho výměna.
Nemáte pojištění skel ani havarijko? Pak se podívejte, na kolik by vás taková pojištění mohla vyjít ročně – možná totiž s Foxovou kalkulačkou zjistíte, že je to méně, než jste si dosud sami mysleli. 😍👍
➡️ www.mujfox.cz/ ... Zobrazit víceZobrazit méně
0 CommentsComment on Facebook